وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

نحوه ساخت یک دستگاه الکترو انسفالوگرام ساده

 با سلام

آن دسته از دوستان که تمایل به انجام یک پروژه عملی در ارتباط با تجهیزات پزشکی هستند می توانند نحوه ساخت یک دستگاه الکتروانسفالوگرام کامل به همراه نرم افزارهای مربوطه را ازاینجا تهیه کنند .

در این سایت ضمن توضیح کامل نحوه عملکرد یک دستگاه  EEG کلیه مراحل ساخت و آماده سازی و تست و عیب یابی یک دستگاه الکترو انسفالوگرام ساده آورده شده است .

البته من خودم این دستگاه رو نساختم ولی اگر آن را آزمایش کردید نتیجه اش را به من هم بگویید .

امید وارم یادداشت امروز برایتان جال بوده باشد .

نکاتی در مورد سرویس پالس اکسی متر

 

با سلام . در یادداشت  امروز قصد دارم به نکاتی  که در هنگام سرویس و یا تعمیر یک دستگاه پالس اکسی متر باید مد نظر بگیرید بپردازم .

1-   کابل پاور : اولین موردی که حتما باید چک شود کابل پاور دستگاه می باشد . برای خیلی اتفاق افتاده که دستگاهی را با این توصیف که سوخته و یا اصلا کار نمی کند به من تحویل دادند و بعد از چک کردن آن متوجه شدم که مشکل تنها از کابل پاور دستگاه بوده است .

2-   باطری دستگاه : یکی از قسمتهای اصلی دستگاههای پرتابل باطری آن است که بدلیل عدم استفاده صحیح از آن و در نظر نگرفتن دوره های شارژ و دشارژ آن زود خراب می شود . در این موارد دستگاه بسته به نوع و مدل آن می تواند بی مشکل کار کند و یا هنگام روشن شدن صدای زنگ اخبار و یا مشابه آن از دستگاه شنیده می شود یا اینکه در بعضی از مدلها اصلا دستگاه روشن نمی شود .

3-   فیوز دستگاه : دستگاههای پالس عموما دارای یک و یا ذو فیوز دقیقا در ورودی برق شهری هستند . در صورتیکه برق شهری دارای نوسانات شدید باشد این فیوزها در فواصل زمانی کوتاه می سوزند . البته باید دقت داشت که سوختن این فیوز ها ممکن است به دلیل مشکل برد پاور دستگاه نیز باشد . به همین دلیل دقت کنید که فیوزها را با فیوز مشابه جایگزین نمایید .

4-   پروب دستگاه : دقت کنید با توجه به اینکه قسمت مهمی از مشکلات دستگاه می تواند به دلیل اشکال در پروب آن باشد حتما دستگاه را برای تعمیر با پروب آن تحویل بگیرید . در مورد پروب هم ابتدا اتصالات مربوط به سوکت آن را چک کنید و سپس دیود منابع نور قرمز و مادون قرمز آن را چک کرده و دست آخر سنسور آن را به لحاظ سلامت چک کنید

5-   صفحه نمایش دستگاه : در حال حاضر تقریبا همه مدلهای موجود در بازار ایران دارای صفحات نمایشگر می باشند . مشکلات صفحه نمایش می تواند عدم روشن شدن منبع تامین کننده نور ضمینه و یا سوختن و صدمه خوردن خود صفحه نمایش باشد . توصیه می کنم اگر با چنین موردی روبرو شدید ابتدا این نکته را مد نظر بگیرید که آیا قادر به تهیه صفحه نمایش هستید و این صفحه نمایش در بازار پیدا می شود یا خیر و بعد دستگاه را برای تعمیر قبول کنید

6-     پاور دستگاه : برد پاور دستگاه یکی از حساسترین بردهای دستگاه می باشد که در صورت صدمه خوردن دستگاه اصلا روشن نمی شود .

7-   مشکلات دیگر : مشکلات دیگری نیز می تواند برای دستگاه بوجود آید . این مشکلات با توجه به نوع دستگاه و نحوه طراحی آن بسیار متنوع هستند و چونن به سیستمهای میکروکنترلی و پردازنده های دستگاه بر می گردد توصیه می شود جهت تعمیر دستگاه را به نمایندگی های مجاز آن تحویل دهید .

منتظر نظرات سازنده شما هستم .

پالس اکسی متری

این هفته قصد دارم درباره پالس اکسی متری مطالبی بنویسم . قبل از اینکه مطالبم را در وبلاگ بگذارم اگر سوال و یا پیشنهادی دارید بگذارید تا به آنها نیز پاسخ داده شود .

منتظر نظرات شما هستم .

 

با عرض سلام خدمت دوستان عزیزم

از اینکه به روز رسانی مطالب وبلاگ مدتی است که انجام نمی شود از همه دوستان عذر می خواهم .

من بعد سعی خواهم کرد تا با رویکردی جدید مطالب سودمندتری را برای استفاده شما عزیزان در وبلگ قرار دهم .

همچون گذشته  منتظر نظرات سودمند شما هستم