وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

۲۹ اسفن بر شما مبارک

سالروز ملی شدن صنعت نفت را به تمامی دوستان عزیز این وبلاگ تبریک می گویم

عیب یابی و تعمیر سیستمهای مونیتورینگ (۵)

با سلام
در ادامه مباحث یادداشتهای گذشته به بررسی یکی دیگر از ماژولهای دستگاه مانیتور علایم حیاتی می پردازیم .
ماژول مورد بحث در این یادداشت ماژول  NIBP می باشد .
این ماژول از سه قسمت کلی تشکیل شده است
1- کاف : بسته به نوع دستگاه می تواند یک و یا دو شیلنگ داشته باشد . حتما از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید . چراکه در صورت وجود سوراخ در آن و یا خرابی رویه پارچه ای کاف و یا شل بودن چسبهای آن اندازه گیری فشار انجام نشده و یا از دقت لازم برخوردار نخواهد بود
2- اتصالات : این اتصالات کاف را به ماژول اصلی که در داخل دستگاه قراردارد متصل می کند . در صورت سوراخ بودن و یا داشتن نشتی دستگاه نمی تواند فشار بیمار را محاسبه کند .
3- ماژول اصلی : این قسمت در داخل دستگاه قرار می گیر د . مشکلات این قسمت اکثرا به موارد زیر محدود می شود :
1- خرابی موتور : در این صورت کاف اصلا باد نمی شود
2- کثیفی والوهای ماژول : در این صورت فشار کاف خیلی بالا نمی رود و یا اینکه محاسبه فشار صحیح انجام نمی شود .
3- شکستگی بدنه والوها : در این صورت دستگاه با اینکه کاف سالم است خطای خرابی کاف و یا نشتی می دهد .
4- خرابی سنسور فشار : در اینصورت دستگاه کاف را باد می کند ولی قابلیت اندازه گیری فشار بیمار را نخواهد داشت

عیب یابی و تعمیر سیستمهای مونیتورینگ (۴)

با سلام
در ادامه یادداشتهای قبل به بررسی یکی دیگر از مشکلات معمول دستگاههای مونیتورینگ علائم حیاتی بیمار می پردازیم .
گاها مشاهده می شود که دستگاه spo2 بیمار را نشان نمی دهد و یا اینکه مقدار نمایش داده شده با آنچه به تجربه بدست آمده تفاوت داشته و یا اینکه مقادیر نمایش داده شده ثبات لازم را ندارند . در این موارد احتمال دو مشکل وجود دارد .
1- عیب از بردهای داخلی دستگاه می باشد . در اینصورت با توجه به اینکه این بردها دارای قطعاتی هستند که تهیه و توزیع آنها در انحصار شرکتهای تولید کننده می باشد ، توصیه می شود که با بخش خدمات پس از فروش شرکت مربوطه تماس گرفته و از آنها کمک بخواهید . در غیر اینصورت اگر خودتان اقدام به تعمیر دستگاه بکنید علاوه بر اینکه باتوجه به مورد فوق الذکر امکان تعمیر دستگاه کم است ( مگر اینکه قطعه خاصی نسوخته باشد و قطعه معیوب قطعه معمولی باشد ) در صورت تماس با شرکت پس از دستکاری دستگاه اتمال بالا بردن قیمت از سوی شرکت و اعمال هزینه های اضافی هم وجود دارد ( مثلا اینکه به دلیل تعمیر دستگاه توسط افراد ناشی و یا غیر معتبر !!!! به دستگاه صدمه اساسی خورده و یا هزار جور بهانه دیگر )
2- در اکثر موارد عیب مربوط به پروب دستگاه می باشد ابتدا از سلامت قسمت انگشتی پروب از نظر فنر و خوب فیکس شدن آن اطمینان حاصل کنید . حال نوبت به تست خود پروب می رسد . برای تست پروب می توانید از یک مولتی متر ساده استفاده کنید . خود پروب می تواند چند مشکل متفاوت داشته باشد
- ممکن است پینهای سوکت آن شکسته باشد و یا اینکه سیمهای خارج شده از قسمت سوکت آن قطعی داشته باشد
- ممکن است که سیمهای خارج شده از انگشتی پروب از قسمت بیخ نتهای انگشتی شکسته باشد و دچار قعی شده باشد .
- ممکن است سنسور و یا مولد ir و یا  led  قرمز رنگ پروب خراب شده باشد . برای چک کردن این قسمت ابتدا مولتی متر را بر روی اهم متر می گذاریم . در صورت سلامت  led به هنگام اتصال صحیح اهم متر به آن نور قرمز رنگی از آن ساطع می شود . مول  IR هم از یک سمت مقاومت محدود و از سمت دیگر مقاومت بالایی را نشان می دهد . سنسور نورانی نیز دارای مقاومت کمی است که با تغییر میزان نور تغییر می کند .
در صورتیکه تمام موارد بالا را در مورد پروب امتحان کردید و از سلامت آن اطمینان حاصل نمودید مشکل از دستگاه است و خودتان را برای پرداخت یک صورتحساب مفصل آماده کنید !!!

تسلیت

فرارسیدن ایام سوگواری رسول مکرم اسلام و هشتمین اختر آفتاب تابناک ولایت و امامت را از جوار مرقد امام رضا (ع) به همه شما عزیزان تسلیت عرض می کنم .

 

اربعین سالار شهیدان بر شما تسلیت باد

فرارسیدن سالروز ازبعین حسینی را به همه دوستان عزیز و گرامی تسلیت عرض می کنم .