وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

نکاتی در مورد سرویس پالس اکسی متر

 

با سلام . در یادداشت  امروز قصد دارم به نکاتی  که در هنگام سرویس و یا تعمیر یک دستگاه پالس اکسی متر باید مد نظر بگیرید بپردازم .

1-   کابل پاور : اولین موردی که حتما باید چک شود کابل پاور دستگاه می باشد . برای خیلی اتفاق افتاده که دستگاهی را با این توصیف که سوخته و یا اصلا کار نمی کند به من تحویل دادند و بعد از چک کردن آن متوجه شدم که مشکل تنها از کابل پاور دستگاه بوده است .

2-   باطری دستگاه : یکی از قسمتهای اصلی دستگاههای پرتابل باطری آن است که بدلیل عدم استفاده صحیح از آن و در نظر نگرفتن دوره های شارژ و دشارژ آن زود خراب می شود . در این موارد دستگاه بسته به نوع و مدل آن می تواند بی مشکل کار کند و یا هنگام روشن شدن صدای زنگ اخبار و یا مشابه آن از دستگاه شنیده می شود یا اینکه در بعضی از مدلها اصلا دستگاه روشن نمی شود .

3-   فیوز دستگاه : دستگاههای پالس عموما دارای یک و یا ذو فیوز دقیقا در ورودی برق شهری هستند . در صورتیکه برق شهری دارای نوسانات شدید باشد این فیوزها در فواصل زمانی کوتاه می سوزند . البته باید دقت داشت که سوختن این فیوز ها ممکن است به دلیل مشکل برد پاور دستگاه نیز باشد . به همین دلیل دقت کنید که فیوزها را با فیوز مشابه جایگزین نمایید .

4-   پروب دستگاه : دقت کنید با توجه به اینکه قسمت مهمی از مشکلات دستگاه می تواند به دلیل اشکال در پروب آن باشد حتما دستگاه را برای تعمیر با پروب آن تحویل بگیرید . در مورد پروب هم ابتدا اتصالات مربوط به سوکت آن را چک کنید و سپس دیود منابع نور قرمز و مادون قرمز آن را چک کرده و دست آخر سنسور آن را به لحاظ سلامت چک کنید

5-   صفحه نمایش دستگاه : در حال حاضر تقریبا همه مدلهای موجود در بازار ایران دارای صفحات نمایشگر می باشند . مشکلات صفحه نمایش می تواند عدم روشن شدن منبع تامین کننده نور ضمینه و یا سوختن و صدمه خوردن خود صفحه نمایش باشد . توصیه می کنم اگر با چنین موردی روبرو شدید ابتدا این نکته را مد نظر بگیرید که آیا قادر به تهیه صفحه نمایش هستید و این صفحه نمایش در بازار پیدا می شود یا خیر و بعد دستگاه را برای تعمیر قبول کنید

6-     پاور دستگاه : برد پاور دستگاه یکی از حساسترین بردهای دستگاه می باشد که در صورت صدمه خوردن دستگاه اصلا روشن نمی شود .

7-   مشکلات دیگر : مشکلات دیگری نیز می تواند برای دستگاه بوجود آید . این مشکلات با توجه به نوع دستگاه و نحوه طراحی آن بسیار متنوع هستند و چونن به سیستمهای میکروکنترلی و پردازنده های دستگاه بر می گردد توصیه می شود جهت تعمیر دستگاه را به نمایندگی های مجاز آن تحویل دهید .

منتظر نظرات سازنده شما هستم .

نظرات 7 + ارسال نظر
ستاره شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1386 ساعت 10:33 http://setarestar.blogfa.com

سلام

من دانشجوی مدیریت بیمارستان هستم

مطالبتون واقعا کامل و جامع هست.

من میخوام راجع به تجهیزات بیمارستانی بیشتر بدونم

هر چی راجع به دستگاه کوتر چیزی پیدا نکردم ممنون میشم اگه اطلاعاتی راجع به این دستگاه بذارید

موفق و پیروز باشید

امیر دوشنبه 16 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 16:03

با سلام وخسته نباشید .در صورت امکان لطف کنید نقشه ساخت یک پالس اکسی متر ساده به همراه طرز ساخت سنسورش را برایم بفرستید اگر امکان دارد بهاین نشانی:
kasumi_kiken@yahoo.com

حدیث دوشنبه 2 اسفند‌ماه سال 1389 ساعت 19:00

سلام
من پروژه ام در مورد تعیین خستگی عضله با سیگنال EMGهستش
لطفا اگه اطلاعاتی دارین در اختیارم بزارین خیلی خیلی ممنونتون میشم

زهرا شنبه 1 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 09:26

عالی بود
من کارشناس تجهیزات ژزشکی بیمارستان هستم واقعا به این مطالب نیاز داشتم.

parisa شنبه 11 خرداد‌ماه سال 1392 ساعت 10:37

سلام بابت مطالب ممنون متاسفانه هیچ مطلبی البته فارسی برای آزمون های کنترل کیفی تجهیزات پزشکی موجود نیست اگر امکان دارد تو وبلاگتون بذارید با تشکر (کارشناس مهندسی پزشکی)

mojtaba سه‌شنبه 4 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 16:05

slm
man reshteye mohandec pezeshki hastam ag etelaata darid add konid ta manam etelaatam bishtar beshe
mojtabash18@yahoo.com

محمد شنبه 14 دی‌ماه سال 1392 ساعت 14:50

سلام از بابت مطالب مفیدی که تو وبلاگتون ارائه دادید کمال سپاسگذاری رو دارم در مورد دستگاههای رادیولوژی میخوام اطلاعات کسب کنم اگه راهنمایی کنید ممنون میشم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد