وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

عیب یابی و تعمیر سیستمهای مونیتورینگ (۴)

با سلام
در ادامه یادداشتهای قبل به بررسی یکی دیگر از مشکلات معمول دستگاههای مونیتورینگ علائم حیاتی بیمار می پردازیم .
گاها مشاهده می شود که دستگاه spo2 بیمار را نشان نمی دهد و یا اینکه مقدار نمایش داده شده با آنچه به تجربه بدست آمده تفاوت داشته و یا اینکه مقادیر نمایش داده شده ثبات لازم را ندارند . در این موارد احتمال دو مشکل وجود دارد .
1- عیب از بردهای داخلی دستگاه می باشد . در اینصورت با توجه به اینکه این بردها دارای قطعاتی هستند که تهیه و توزیع آنها در انحصار شرکتهای تولید کننده می باشد ، توصیه می شود که با بخش خدمات پس از فروش شرکت مربوطه تماس گرفته و از آنها کمک بخواهید . در غیر اینصورت اگر خودتان اقدام به تعمیر دستگاه بکنید علاوه بر اینکه باتوجه به مورد فوق الذکر امکان تعمیر دستگاه کم است ( مگر اینکه قطعه خاصی نسوخته باشد و قطعه معیوب قطعه معمولی باشد ) در صورت تماس با شرکت پس از دستکاری دستگاه اتمال بالا بردن قیمت از سوی شرکت و اعمال هزینه های اضافی هم وجود دارد ( مثلا اینکه به دلیل تعمیر دستگاه توسط افراد ناشی و یا غیر معتبر !!!! به دستگاه صدمه اساسی خورده و یا هزار جور بهانه دیگر )
2- در اکثر موارد عیب مربوط به پروب دستگاه می باشد ابتدا از سلامت قسمت انگشتی پروب از نظر فنر و خوب فیکس شدن آن اطمینان حاصل کنید . حال نوبت به تست خود پروب می رسد . برای تست پروب می توانید از یک مولتی متر ساده استفاده کنید . خود پروب می تواند چند مشکل متفاوت داشته باشد
- ممکن است پینهای سوکت آن شکسته باشد و یا اینکه سیمهای خارج شده از قسمت سوکت آن قطعی داشته باشد
- ممکن است که سیمهای خارج شده از انگشتی پروب از قسمت بیخ نتهای انگشتی شکسته باشد و دچار قعی شده باشد .
- ممکن است سنسور و یا مولد ir و یا  led  قرمز رنگ پروب خراب شده باشد . برای چک کردن این قسمت ابتدا مولتی متر را بر روی اهم متر می گذاریم . در صورت سلامت  led به هنگام اتصال صحیح اهم متر به آن نور قرمز رنگی از آن ساطع می شود . مول  IR هم از یک سمت مقاومت محدود و از سمت دیگر مقاومت بالایی را نشان می دهد . سنسور نورانی نیز دارای مقاومت کمی است که با تغییر میزان نور تغییر می کند .
در صورتیکه تمام موارد بالا را در مورد پروب امتحان کردید و از سلامت آن اطمینان حاصل نمودید مشکل از دستگاه است و خودتان را برای پرداخت یک صورتحساب مفصل آماده کنید !!!
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد