وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

آشنایی با سیستمهای IPL بخش سوم

جدول 1 انواع هندپیس‌ها (کریستال های اپتیک) همراه با طیف نور ورنگی که از خود عبور می‌دهد و کاربرد هریک را نشان می‌دهد.

کاربرد  هندپیس (کریستال های اپتیک) های مختلف در هر درمان

 

 

 

کاربرد هندپیس در درمان

طول موج

رنگ طیف

1

درمان آکنه

950-420 نانومتر

 آبی

2

درمان ضایعات پیگمانته و واریس ها

950-450 نانومتر

 سبز

3

جوان سازی پوست

950-570 نانومتر

 زرد

4

محو موهای زائد و ناخواسته

950-570 نانومتر

 قرمز

5

پسوریازیس و ویتیلگو

380-300 نانومتر

 بنفش

 

 

 تفاوت دیگر «آی.پی.ال» با لیزر درتنوع طول موج‌های صادره می‌باشد.

قبل از اشاره به این تفاوت، ضروری است که به یک اصل مهم از اصول فیزیک نور، اشاره‌یی گذرا انجام گیرد:

هر چه طول موج نور کوتاه‌تر باشد، دارای انرژی و قدرت بالاتری بوده و جذب آن نیز توسط پوست به حداکثر می‌باشد و با طویل‌تر شدن طول موج، از قدرت و انرژی آن کاسته شده و بالطبع جذب آن نیز کاهش یافته و از لایه‌های مختلف پوست عبور نموده و با کمترین مقدار جذب از بدن خارج می‌گردد. به عنوان مثال اشعه‌ی ماورای بنفش که کوتاه‌ترین طول موج را دارا می‌باشد، بیشترین انرژی و جذب را دارا بوده و در صورت عبور از لایه‌ی اوزون، تماماً توسط پوست جذب گشته و به لحاظ انرژی بالای آن، باعث تغییراتی در اجزای سلول‌گشته و سرطان پوست ایجاد می‌نماید.

ولی امواج و تشعشعات رادیویی که دارای طول موجی بلند و بالطبع انرژی ‌کمتر و ضعیف‌تری هستند، دارای کمترین زیان و جذبی در پوست بوده و به مانند امواج ماکروویو، ام.آر.آی، سی.تی‌.اسکن، رادیوفرکوئنسی و... از پوست و ارگان‌های بدن، عبور نموده و بدون کمترین جذب و مخاطره‌یی خارج می‌گردند.

حال با این  توضیح مختصر، تفاوت‌دیگر لیزر با «آی.پی.ال» را می‌توان بهتر توضیح داد:

هر لیزر، بنا به ویژگی‌هایش، فقط تولید کننده‌ی یک طول موج معین با خصوصیات مشخص بوده و در آن محدوده‌ی طول موج، تولید انرژی نموده و توسط سلول‌های مشخصی در پوست نیز جذب می‌گردد ولی توسط دستگاه «آی.پی.ال» همانگونه که در بالا به آن اشاره گشت، طول موج‌های متنوع و متعددی (از کوتاه‌ترین تا بلندترین طول موج) ساطع گشته و هر لایه و ارگانی در پوست، انرژی و طول موج و فوتون‌های معینی از امواج صادر شده از «آی.پی.ال» را در خود جذب می‌نماید.

به این منظور و جهت جلوگیری از هرز رفتن امواج نوری دارای انرژی کم و پراکنده‌، کمپانی یاد شده در فوق، دستگاه Adnence Fluorescence Technology (AFT) روی آی.پی.ال خود نصب نموده که قادر است نور شلیک شده از دستگاه را از خلال یک فیلتر عبور داده و ضمن اینکه طول موج‌های پراکنده و کم انرژی را تبدیل به انرژی مطلوب نماید، به شکل انتخابی نیز ارسال طیف‌های مختلف نور به گیرنده‌های خاص خود همچون نور آبی را به سوی آکنه، نور سبز را به سوی واریس‌ها و ضایعات پیگمانته، نور زرد را به سوی کلاژن‌ها، و نور قرمز را به سوی ملانین موها هدایت نماید.

مخاطرات احتمالی:

دو خطر عمده به هنگام کار با «آی.پی.ال» ممکن است مخاطراتی را ایجاد نماید که با به کار بردن اقدامات پیشگیرانه‌ می‌توان از بروز آن جلوگیری نمود:

1        خطر التهاب و سوختگی پوست:

در اثر گذشت زمان و استفاده‌ی مستمر از دستگاه، لامپ ایجاد کننده‌ی انرژی‌های نوری فرسوده و کهنه شده و بالطبع مقدار انرژی مورد نیاز درمانی کاهش یافته و پزشک معالج جهت رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب درمانی، مجبور به بالا بردن انرژی یا شاریدگی (فلوئنس) دستگاه می‌گردد که این اقدام ممکن است باعث التهاب، قرمزی  و سوختگی پوست شود. برای پیشگیری از بروز این مخاطره باید در پایان مدت تعیین شده توسط شرکت سازنده‌، اقدام به تعویض لامپ دستگاه نمود.

2          مخاطرات چشمی:

برخلاف لیزر که به لحاظ تک رنگی (مونوکرومیک) بودن آن، اشعه‌ی ایجاد شده‌اش، در یک جهت و سمت و سو بوده و مبدا و مقصد آن مشخص می‌باشد و با استفاده از عینک به خوبی می‌توان چشم را از تأثیر اشعه‌های ایجاد شده توسط لیزر محافظت نمود.

ولی در آی.پی.ال محافظت چشم به این آسانی نبوده و به لحاظ تنوع و فراوانی طول موج‌های اشعه‌‌های ایجاد شده و ساطع گشتن آن در محور‌ها و جهات مختلف، ممکن است مخاطرات جدی برای  شبکیه به وجود آورد.

برای جلوگیری از تأثیر مخرب طول موج‌های مختلفی که توسط آی.پی.ال در جهات مختلف ساطع می‌گردد، باید از عینک‌های مخصوصی که مجهز به سلول فوتوالکتریک می‌باشد استفاده نمود.

این عینک‌ها در مواقع عادی همچون عینک‌های معمولی عمل نموده و به هنگام تابش اشعه از دستگاه آی.پی.ال سلول‌های فوتو الکتریک، به عنوان یک مانع نفوذ نور عمل نموده و عینک واکنش به تابش نور، کاملاً کدر گشته و هیچ نوری را از خود عبور نمی‌دهد و به این طریق بلافاصله می‌توان چشم را کاملاً در مقابل این انرژی‌های مخاطره آمیز مخافظت نمود

نظرات 2 + ارسال نظر
احسان دوشنبه 13 دی‌ماه سال 1389 ساعت 15:07

سلام
لطف می کنید در مورد اتوکلاو توضیح دهید و در مورد رفع عیبهای متداول آن توضیح بدهید

دلنیا جمعه 2 اسفند‌ماه سال 1392 ساعت 21:01

با سلام وخسته نباشید
من دارم روی سیستم های اپتیکی کار میکنم اگه امکانش هست فایل کامل این مطالبتونو برام بفرستید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد