وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

آشنایی با سیستمهای IPL بخش دوم

تفاوت نخست آی.پی.ال با لیزر در طیف متنوع طول موج‌ها می‌باشد:

ساطع و شلیک شدن نور «فیلتره شده‌ی ضربانی» توسط این لامپ در چنین طیف وسیع و گسترده‌یی، قابلیت‌ها و توانایی‌های وسیعی را در درمان ضایعات پوستی و عروقی و نیز جوان‌سازی پوست، در این سیستم ایجاد نموده است و این ویژگی مهم (تنوع در ایجاد طول موج‌های مختلف انرژی در یک دستگاه واحد) در لیزر وجود ندارد، چرا که دستگاه‌های مختلف لیزر، هرکدام بنا به طول موج معینی از نور که از خود ساطع می‌کنند، حوزه‌‌ی عمل محدود و معینی را  تحت تأثیر و درمان قرار می‌دهند.

تفاوت ‌دیگر «آی.پی.ال» با لیزر، در حوزه‌ی کروماتیک‌های نور یا طیف رنگ‌هایی است که هر کدام از این سیستم‌ها ممکن است به وجود آورند لیزر، مونوکروماتیک می‌باشد. به این معنی که بنا به طول موجی که ایجاد و از خود ساطع می‌نماید، فقط یک رنگ از طیف نور را در خود دارد، ولی «آی .پی. ال»، طیف گسترده‌ و وسیع طول موجی که ایجاد می‌نماید، مولتی کروماتیک بوده و رنگ‌های متنوع و مختلفی که هرکدام می‌توانند ضایعه‌یی را تحت درمان قرار دهند، به وجود می‌آورد.

به عنوان مثال، در طیف نور با طول موج 490 تا 950 نانومتر، نور‌های آبی و سبز، زرد، قرمز و بنفش وجود دارد و هر رنگ یا طول موج معین توسط جاذب یا هدف آن رنگ جذب می‌گردد.

به عبارت دیگر، نور آبی، توسط ضایعات آکنه‌یی، نور سبز توسط هموگلوبین موجود در واریس‌ها و عروق خونی، نور زرد توسط پروتئین‌های موجود در کلاژن‌ و الاستین‌ و یا نور قرمز توسط ملانین موجود در ریشه‌ی مو جذب می‌گردد.

برای نیل به نتیجه‌ی مطلوب و قاطع در درمان، بدیهی است که باید از تابش‌ نور‌های اضافی و بی‌تأثیر جلوگیری کرد و نوری که بیشترین جذب توسط ضایعه‌ی مورد نظر را دارد ، به هدف شلیک نمود.

بنابراین و در راستای تأثیر حداکثری نور در درمان توسط آی.پی.ال به کارگیری فیلترهای اپتیکی که بتواند از تابش و شلیک طیف‌های مختلف نور جلوگیری نماید، امری ضروری می‌باشد.

به عنوان مثال، به هنگام درمان موهای زائد توسط «آی. پی. ال» و استفاده از فیلتر، باعث می‌گردد که تابش نور زرد و نارنجی به حداقل رسیده و در عوض، تابش قرمز و سبزکه حداکثر توسط ملانین مو جذب می‌گردد از این سیستم ساطع گردد.

اغلب سازندگان سیسم «آی.پی.ال» برای تحقیق این منظور مبادرت به ساخت کریستال‌های اپتیک‌های متعددی نموده‌اند که بنا به درمان نوع ضایعه‌ در پوست و یا در عروق (واریس) و یا جوان‌سازی پوست، فیلتر مورد نظر را انتخاب نموده تا حداکثر نتیجه‌ی درمانی را به دست دهد.

برای هدایت کردن این طول موج‌های متعدد و تبدیل آن به انرژی مورد نیاز که توسط هدف مورد نظر در پوست جذب گردد این کریستال‌های اپتیک هر کدام محدوده‌ی معینی از طول موج و انرژی را از خود ساطع می‌نمایند.

سطح و مساحت این کریستال‌های اپتیک متنوع بوده و شرکت‌های سازنده در ابعاد ‌8x35 و 10x45x یا 16x40 میلی‌متر این کریستال‌ها را می‌سازند و به بازار عرضه می‌نمایند.

نباید فراموش نمود که باید کریستال با مالیدن یک لایه‌ی نازک از ژل سونوگرافی، روی سطح پوست قرار گیرد.

به عنوان مثال، کمپانی «الما‌لیزر» کریستال‌های اپتیک متعددی را درقالب هندپیس ارائه نموده که هر هندپیس (کریستال نوری) ، طیف نور و رنگ خاصی را از خود عبور می‌دهد.

بدیهی است که هر هندپیس اپتیک، برای درمان و منظور خاصی به کارگرفته می‌شود.   

..... ادامه دارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد