وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

آشنایی با سیستمهای IPL بخش اول

بهره‌مندی و به کارگیری ویژگی‌های نور برای درمان بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های پوستی سابقه‌یی به تاریخ عهد کهن به همراه دارد و در قرن گذشته به این اقدامات «نور درمانی» یا «فوتوتراپی» اطلاق می‌گردید. از سال 1995، «فوتوتراپی» با توجه به ویژگی‌ غیرتهاجمی نتایج مطلوب‌اش برای پوست، به حوزه‌‌ی «زیبایی و جوان‌سازی پوست» وارد گردید.


در واقع در این سیستم ازویژگی‌های طیف نور در درمان بیماری‌های پوست استفاده می‌گردید، در زمره‌ی  خانواده‌ی لیزر قرار نداشته ولی به دلیل اینکه این دو حوزه از مناطق مختلف طیف نور می‌باشند و طول موج مورد نیاز خود را تغییر داده‌اند و برای اهداف درمانی و زیباسازی خود این امواج نوری را مورد استفاده قرار می‌دهند در یک دسته قرار می‌گیرند . از سال یادشده «آی پی.ال» به لحاظ نتایج مطلوب‌ در این حوزه به بازار عرضه گردید.

این سیستم، توسط یک لامپ، انرژی مورد نیاز را از طیف نور برداشت نموده و پس از پردازش آن و تبدیل به نور و اشعه‌یی  با توان و انرژی لازم، در نهایت آن را در قالب «نوری فیلتره شده و به شکل ضربانی» به سوی هدف ساطع و شلیک می‌نماید.

«آی. پی. ال» را به مانند لیزر در درمان ضایعات و بیماری‌های پوستی، همچون درمان موهای زائد، درمان واریس‌های صورت و اندام‌ها، درمان خال‌های غول آسا و مادرزادی و مهم تر از همه به منظور «جوان‌سازی پوست» به کار گرفته‌اند و به لحاظ ویژگی‌های مطلوب، همچون نداشتن درد و نبود هیچ عارضه‌یی برای پوست، مورد اقبال و توجه پزشکان فعال در حوزه‌ی لیزر قرار گرفته است.

در مقاله‌ی‌ حاضر سعی برآن است تا شناختی علمی از خصوصیات و ویژگی‌های غیر تهاجمی و مؤثر این پدیده‌ی نوین و وجوه افتراق و تفاوت‌های آن با لیزر برای همکاران پزشک و دیگر دست اندرکاران فعال در درمان بیماری‌های پوست و نیز جوان‌سازی  تشریح شود:

اصول و مکانیسم عملکرد IPL: 

این سیستم از دو جزء تشکیل گردیده است:

1          یک محفظه‌ی فلزی که در داخل آن، یک دستگاه الکترونیکی هوشمند، و یک لامپ تولید کننده‌ی «نور فیلتره شده‌ی ضربانی» که طول موج‌های ایجاد شده توسط لامپ را به طرف هدف مورد نظر شلیک می‌نماید، در آن تعبیه شده است.

2          یک سیستم ایجاد کننده‌ی برودت و سرما: این سیستم با ایجاد سرما در محل درمان، مانع از ایجاد التهاب، تورم، قرمزی و یا زخم روی پوست شده و توسط این سیستم سرمایش، اپیدرم پوست از حرارت ایجاد شده توسط «آی.پی.ال» محافظت می‌گردد.

دامنه‌ی طول موج‌های این «نور فیلتره شده‌ی ضربانی» توسط لامپ یاد شده در گستره‌ی وسیعی بوده و پخش و توزیع این طول موج‌ها از حوالی نور قابل رویت تا نور مادون قرمز ادامه می‌یابد و طیف آن از 300 تا 1200 نانومتر می‌باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد