وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

آشنایی با انکوباتورها و نحوه عیب یابی و تعمیر آنها (۲)

آشنایی با انکوباتورها

 

تعریف : دستگاه هایی هستند که برای نگهداری و کشت نمونه های آزمایشگاهی در شرایط خاص محیطی به لحاظ دما ، رطوبت و ترکیب گازهای مو جود در هوا و.. به کار می روند .

 

انواع مختلف انکوباتورها :

* انکوباتور  37 درجه

* co2   انکوباتور

* انکوباتورهای آنائروبیک

 

 

اجزاء دستگاه : بسته  به نوع دستگاه ، ممکن است دستگاهی چند مورد از اجزاء زیر را نداشته باشد و یا اینکه اجزائء اضافی دیگری هم داشته باشد )

 

1-   محفظه نگهداری نمونه ها : یک محیط بسته است که تا حد امکان باید از لحاظ دما و ورود و خروج گازها در حد کنترل شده ای از بیرون آن جدا شده باشد .

2-   سیستم کنترل دما : این سیستم دمای داخل انکوباتور را در حد مورد نیاز نمونه ها ثابت نگه می دارد . برای این منظور از یک سری سنسوربرای  نمونه برداری از دمای داخل محفظه استفاده می شود . همچنین تامین حرارت مورد نیاز به عهده تعدادی المنت خواهد بود . کنترل دما نیز از طریق استفاده از ترموکوپلهای معمولی و یا سیستم های مبتنی بر میکرو کنترلرها و  plc  انجام می پذیرد .

3-   سیستم کنترل رطوبت : این سیستم رطوبت داخل انکوباتور را در حد مورد نیاز نمونه ها ثابت نگه می دارد . برای این منظور از یک سری سنسور برای نمونه برداری ازرطوبت داخل محفظه استفاده می شود . همچنین تامین رطوبت مورد نیاز به عهده مخزن آب و سطستم گرمایش انکوباتور خواهد بود.

4-   سیستم کنترل گازها : این سیستم ترکیب گازهای  داخل انکوباتور را در حد مورد نیاز نمونه ها ثابت نگه می دارد . برای این منظور از یک سری سنسوربرای نمونه برداری از ترکیب گاز داخل محفظه استفاده می شود . همچنین تامین گازهای  مورد نیاز به عهده مخازن خارجی  خواهد بود . کنترل ترکیب گازها  نیز از طریق استفاده از سیستم های مبتنی بر میکرو کنترلرها و  plc  انجام می پذیرد .

5-   سیستم آلارم : با توجه به مقادیر تعیین شده برای هر یک از فاکتور ها ، در صورت تجاوز هر یک از آنها از مقادیر مجاز ، این رویداد را بوسیله آلارم مناسب گزارش می دهد .

6-   سیستم ثبات : این سیستم به اپراتور دستگاه این امکان را می دهد تا مشخصه مورد نظر را به صورت مداوم ثبت وتغییرات آن را کنترل نماید .

نظرات 2 + ارسال نظر
محسن چهارشنبه 29 دی‌ماه سال 1389 ساعت 16:37

لطفا در باره انواع انکوباتوراطلاعات دهید

بهاره جمعه 29 مهر‌ماه سال 1390 ساعت 21:05

سلام من دانشجوی مهندسی پزشکیم و میخام برم جایی کار کنم ممنون میشم اگه مطالبتون رو واسم بفرستید منتظرم /تشنه ی مطالب تجهیزاتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد