وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

آشنایی با نحوه عیب یابی و تعمیر پروبها ( ۳)

با سلام
در ادامه مباحث یادداشت های قبل به بررسی یک پروب دیگر می پردازم . پروبی که در این یادداشت به بررسی آن می پردازم ، پروب انتقال سیگنالهای قلبی به دستگاههای  EKG  و مونیتورهای بدساید است . این پروبها که به کابل ECG  نیز معروف هستند ، از یک دسته کابل شیلد دار تشکیل شده است که بسته به نوع دستگاهی که به آن وصل می شود و قابلیتهای آن ، تعداد این سیمها و نیز سوکت متصل کننده آن به دستگاه با هم تفاوت می کند.
وظیفه این کابل انتقال سیگنال منتشره قلب از سطح بدن به دستگاه اندازه گیری است . با توجه به اینکه سیگنالهای قلبی در حد میلی ولت هستند ، لذا کوچکترین سیگنال های الکترومغناطیسی مزاحم موجود در محیط نیز می توانند بر روی آن تاثیر بگذارند و لذا مانع از عملکرد مطلوب سیستم در نشان دادن سیگنالهای حیاتی بدن شوند . به همین منظور کلیه سیمها دارای یک لایه سیم اضافی بر روی عایق سیم داخلی خود که حامل سیگنال است می باشند . این سیم بافته شده از طریق سیم زمین دستگاه به زمین متصل شده و کلیه سیگنالهای مزاحم را به زمین منتقل نموده و لذا مانع از تاثیر آنها بر روی سیگنال اصلی می شود .
در صورتی که یک یا چند تا از این سیمهای کابل قطع شوند ، بسته به اینکه سیم مربوط به اتصال به کدام یک از اعضاء بو ده است ، در خروجی دستگاه یک یا چند لید به صورت پارازیت نمایش داده می شود و در بعضی از سیستمها نیز پیغام خطایی مبنی بر عدم اتصال آن لید به بدن اعلام می گردد. در هر حال با دیدن اشکال در شکل خروجی این دستگاهها ابتدا باید کل کابل را به لحاظ سالم بودن چک نمود .
از سوی دیگر نوع ژل مورد  استفاده در هنگام کار با دستگاه و یا تازه و مناسب بودن چس لید های مورد استفاده نیز در مطلوب بودن نتیجه کار مؤثر است .
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد