وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

آشنایی با نحوه عیب یابی و تعمیر پروبها ( ۱)

با سلام
اگر با دستگاههای اندازه گیری و ثبت سیگنالهای بیماران سر وکار داشته باشید ، حتما با این مشکل روبرو شده اید که گاها با وجود سالم بودن دستگاه ، آنچه توسط دستگاه نمایش داده می شود ، با آنچه از آن انتظار دارید متفاوت است . در این مواقع یکی از مهمترین قسمتهایی از دستگاه که باید چک شود ، پروب آن است . با توجه به بهمیت این موضوع و تنوع و گوناگونی تجهیزات پزشکی و نحوه تست پروبهای آنها ، در چند یادداشت سعی می کنم تا به طور خلاصه به بررسی این مبحث بپردازم .
1- پالس اکسی متر :
همانطور که می دانید این وسیله به جهت سنجش درصد اشباع اکسیژن در خون بیمار به کار می رود . البته علاوه بر این تعداد ضربان قلب نیز توسط نمایشگر این وسایل نمایش داده می شود . این وسیله برای سنجش در صد اشباع اکسیژن از یک پروب اپتیکی بهره می برد که بر روی یکی از انگشتان بیمار (اکثرا انگشت نشانه ) بسته می شود .
نحوه تست پروب بوسیله یک پالس اکسی متر سالم :
1- دستگاه را روشن کرده و پروب را به آن وصل کنید .
2- در این حالت باید نور قرمز رنگی در داخل  پروب و در یک سمت آن دیده شود . اگر این نور را مشاهده نکردید ، به احتمال قوی یکی از سیمهای پروب قطع شده است . ( کمتر پیش می آید که  دیود نورانی مولد این نور بسوزد )
3- در صورتی که نور قرمز رنگ را مشاهده کردید ولی با این حال سیگنال مناسب توسط دستگاه نمایش داده نشد ، آنگاه ابتدا داخل پروب را با یک پنبه آغشته به الکل سفید تمیز کنید و سپس از سالم بودن فنر پروب ویا نحوه بستن صحیح آن اطمینان حاصل کنید . اگر باز هم نتیجه مطلوب حاصل نشد ، این بار باید سوکت انتهایی پروب را به لحاظ داشتن قطعی و یا اتصال چک کنید . در صورتی که این سوکت هم سالم بود ، به احتمال زیاد اشکال از سنسورهای پروب می باشد و این سنسورها باید عوض شوند .
نظرات 1 + ارسال نظر
[ بدون نام ] شنبه 24 دی‌ماه سال 1384 ساعت 01:26 http://shafaghuniver.persianblog.com

وبلاگ خوبی است ...موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد