وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

وبلاگ تخصصی مهندسی پزشکی ایران

نحوه نگهداری صحیح باطری های قابل شارژ

با سلام
در این یادداشت قصد دارم مطالبی را در باره نحوه نگهداری صحیح از باطری های قابل شارژ برای شما ارائه دهم .
در ابتدا باید بدانیم که در تجهیزات پزشکی به چه منظور از باطری های قابل شارژ استفاده می کنیم . پاسخ به این سؤال این است که حداقل به دو منظور در وسایل پزشکی از این باطری ها استفاده می شود . اولین و رایجترین مورد استفاده ، قابل استفاده بودن وسیله به منظور استفاده های پرتابل و در مکانهایی است که به هر دلیل امکان استفاده از سیمکشی برق شهری و به طور کلی هیچ یک از منابع تامین انرژی غیر از باطری دستگاه مقدور نباشد . دومین مورد استفاده که اغلب از چشم استفاده کننده دور می ماند ، به جهت حذف نوسانات برق شهری و ایجاد یک ورودی تغذیه بدون نوسان است .
به طور کلی در تجهیزات عمومی پزشکی از دو نوع باطری قابل شارژ استفاده می شود که هرکدام روش نگهداری خاص خود رادارد .
1- باطری های خشک : این باطری ها معمولا از جنس نیکل - کادنیوم هستند و به دلیل حجم نسبتا کم و ذخیره مناسب انرژی و زمان طولی حفظ شارژ ، از پر مصرف ترین باطریهای قابل شارژ هستند . برای اینکه بتوان از این باطری ها به مدت طولانی تر و در شرایط کار مطلوبتر استفاده کنیم باید به نکات زیر توجه شود :
* برای بار اول و بسته به نوع باطری و دستورات ارائه شده توسط شرکت  سازندهاین باطریها باید  بین 8 تا 24 ساعت شارژ شوند
* بعد از شارژ اولیه و در اولین بار استفاده از این باطری ها باید به نحوی از وسیله استفاده شود تا باطری به طور کامل خالی ( دشارژ ) شود . این کار به بالا بردن کیفیت باطری و نگهداشتن طولانیتر شارژ در باطری کمک شایانی می کند .
* در دفعات بعدی شارژ باطری نیز باید به این نکته توجه شود که هر از گاهی باطری به طور کامل شارژ و دشارژ شود .
* هرگاه قصد دارید از دستگاه برای مدت طولانی استفاده نکنید ، به این نکته توجه کنید که باطری خالی نبوده باشد . خالی ماندن باطری برای مدت طولانی بعد از شارژ اولیه ، باعث خراب شدن آن می شود .
2- باطری های اسیدی : این باطری ها در دو نوع تر و ژله ای در دستگاههای پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند . این باطریها نیز به شارژ اولیه طولانی بین 12 تا 24 ساعت نیاز دارند اما برخلاف باطری های خشک به هیچ وجه نباید خالی ( دشارژ ) شوند . وسایلی را که از این نوع باطری ها استفاده میکنند را غیر از زمانی که نیاز به جابجایی دارند ، ازز برق شهری جدا نکنید . اگر این باطری ها یک بار خالی (دشارژ ) شوند کیفیت خود را از دست داده و از آن به بعد زمان شارژ شدن آنها طولانی و مدت زمان شارژ ماندن آنها نیز به شدت کاهش یافته و در اولین فرصت باید تعویض شوند . نکته دیگری که باید در نگهدار از این یاطری ها به آن توجه شود این است که با توجه به اسیدی و تر بودن مواد داخل این باطری ها از صدمه خوردن بدنه این باطری باید جلوگیری شود در صورت صدمه دیدن ، بلافاصله آنها را از دستگاه خارج و نسبت به تعویض آنها اقدام کنید .

 

نظرات 2 + ارسال نظر
تنها پنج‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1384 ساعت 07:36 http://www.asemoun-hasty.blogsky.com

سلام چقدر وبلاگت ناز و قشنگه من همشه گفتم اگه قرار وقت صرف کنیم و جایی بریم یا چیزی بخونیم یه جایی بریم و یه چیزی بخونیم که ارزشش رو داشته باشه و اینجا یکی از همون جاست اگه دوست داشتی یه سرم به ما بزن
راستی تبادل لینک می کنیاگه می کنی بگو تا منم لینکت رو بذام

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 15 دی‌ماه سال 1384 ساعت 08:57

دستتون درد نکنه با این کارتون منو که خیلی خوشحال کردید راستش مدتها بود که به دنبال مطالبی فارسی در مورد تجهیزات پزشکی میگشتم وچیزی پیدا نمیکردم.
به این کار ادامه دهید
من فارغ التحصیل مهندسی پزشکی هستم و اگه خودتون هم این طور باشید میدونید که تو دانشگاه از هیچ چی خبری نیست
بازم ممنونم
اگه بازم رفرنسی در اختیار دارین ممنون میشم اطلاع دهید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد